Waar staat het JPT voor?
Het Jac. P. Thijsse College: Ambitieus, Betrokken en Onderzoekend in een Internationale Context.

Wij zijn ervan overtuigd dat de samenleving behoefte heeft aan ambitieuze, onderzoekende en betrokken wereldburgers die mondiaal denken en handelen. Daarom bieden we onze leerlingen kwalitatief goed, gedegen en motiverend onderwijs aan met een internationaal profiel.

Ons uitgebreide, internationale scholennetwerk waarmee onze leerlingen kunnen uitwisselen is een belangrijke pijler in ons onderwijsaanbod. We werken samen met scholen in Groot-Brittannië, Verenigde Staten, India, China, Gambia, Frankrijk, België. Tot op vandaag breiden we ons scholennetwerk uit, want alle leerlingen, regulier en tweetalig, kunnen profiteren van ons internationale karakter.

Het Jac P. Thijsse College is een grote school met intensieve aandacht voor iedere leerling. Er is veel te kiezen uit een gevarieerd onderwijsaanbod op mavo-, havo- en vwo-niveau en wij zorgen ervoor dat leerlingen zich thuis voelen, zich gezien en gekend weten.  Ook de moderne uitstraling met goede faciliteiten voor het onderwijs en leerlingen helpt daarbij.  Zo is er in het hele gebouw wifi, zijn in de meeste lokalen smartboards aanwezig, hebben we talenlabs, de kunsthal, muziekstudio’s, moderne bèta-lokalen, uitgebreide lo-faciliteiten en mooie stiltewerkplekken voor leerlingen. In onze actuele mediatheek (de JPBieb) kunnen leerlingen in stilte werken, samenwerken en moderne media raadplegen. De aula ziet er gezellig uit en in de frisse schoolkantine is er een uitgebreid aanbod van verse en lekkere producten. 

Ook de vele extra onderwijsactiviteiten verhogen de motivatie: excursies, vrijdagmiddagactiviteiten, dans en dramaproducties, stages, werkweken, sportdagen, deelnames aan landelijke wedstrijden (zoals wiskunde-, informatica- en natuurkundeolympiades), bedrijvenexcursies van de International Business Class (IBC), etc. 

Het Jac. P. Thijsse College is een goede school, onze leerlingen kunnen met vertrouwen de toekomst tegemoet zien.

 


 

Hoe wordt tweetalig onderwijs, tto, op het JPT vormgegeven?

Voor een grote groep leerlingen kan een tweetalige opleiding een ware uitdaging zijn; het maakt het mogelijk alles uit hun schooltijd te halen wat erin zit: zij leren een tweede taal zeer goed te spreken en te gebruiken en zij oriënteren zich meer op de internationale omgeving.

 

Het tweetalige programma leidt tot een internationaal erkend diploma.

Tweetalig onderwijs (tto) houdt in dat in de onderbouw een aanzienlijk aantal lessen in het Engels wordt gegeven: op de mavo minimaal 30% en op havo/vwo 50%. Bij tto wordt tijdens deze lessen dus alleen Engels gesproken en ook de boeken, werkstukken en toetsen zijn in het Engels. Uit onze ervaringen is gebleken is dat leerlingen hier erg snel aan gewend raken. 

In het hele tto is er een omvangrijk cultureel programma met Engelstalig theater, gastsprekers, musea, Engelstalige voorstellingen en excursies naar het buitenland.

Ten slotte is er binnen het tto veel aandacht voor internationale activiteiten, zowel binnen Europese als daarbuiten.

Kort gezegd, het tweetalig onderwijs:

  • Maakt leerlingen flexibel en wendbaar en bereidt ze voor op een samenleving die deze vaardigheden vraagt;
  • Is een goede oriëntatie op een internationale samenleving;
  • Bereidt leerlingen voor op een wereld zonder grenzen;
  • Biedt leerlingen een mogelijkheid om een tweede taal zeer goed te spreken en te gebruiken;
  • Bereidt leerlingen beter voor op een studie waar boeken en colleges steeds vaker Engelstalig zijn;
  • Bereidt leerlingen beter voor op en biedt grotere kansen bij toegang tot internationale opleidingen en studies in het buitenland;
  • Biedt kansen om naast het Nederlandse examen internationaal erkende certificaten te halen.

 

Voor wie?

Tto wordt aangeboden op elke afdeling. Wil je tto volgen? Dan start je hiermee in de brugklas. Het gaat er niet om hoe goed je nu al bent in Engels, we vragen wel van je dat je gemotiveerd bent om tto te volgen en gemakkelijk communiceert met anderen. In een motivatiebrief, die je schrijft bij je aanmelding, kun je laten zien hoe gemotiveerd je bent. 

 

FAQ

  Download hier de veelgestelde vragen over tto m.b.t. tot de onderbouw. (pdf)
  Download hier de veelgestelde vragen over tto m.b.t. tot de bovenbouw. (pdf)

 

Informatieboekjes onder- en bovenbouw

  Download hier het informatieboekje voor de onderbouw (pdf)
  Download hier het informatieboekje voor de bovenbouw (pdf)

 

First Date

Ben je geïnteresseerd in Tweetalig Onderwijs? We organiseren op 8 februari 2017 een ‘First Date’. Docenten staan je dan graag te woord in het Nederlands of Engels en er worden enkele lessen in het Engels gegeven. Elke toekomstige brugklasser die geïnteresseerd is in Tweetalig Onderwijs schrijft zich zeker in voor deze ‘date’.

Inschrijven voor de first date kan tot 3 februari. Is de inschrijving gesloten en wil je (of wilt u uw kind) toch opgeven, mail of bel dan met Mw. R. van Riet (0251 652571) of rrt@jpthijsse.nl

 


 

International Baccalaureate (IB)

Op onze school kun je het tweetalig onderwijs vervolgen in de bovenbouw van havo en vwo. Dit noemen we International Baccalaureate (IB). Wereldwijd zijn er ruim 4.000 scholen die het IB-programma aanbieden en het Jac.P. Thijsse College is daar een van.

De nadruk bij IB ligt op het versterken van je academische vaardigheden en op jouw persoonlijke ontwikkeling.

Als toevoeging op het tweetalig programma biedt het JPT-leerlingen twee richtingen aan, English-B als je in de bovenbouw van de havo zit, en English-A Language & Literature voor de bovenbouw van het vwo wat uitzicht biedt op een internationaal erkend IB-certifcaat.

 

  Download het document 'Timeline IB-exams' voor 4h. (PDF)
  Download het document 'Timeline IB-exams' voor 5h. (PDF)

 

De rest van deze tekst is, gezien het Engelstalige karakter van het onderwerp, in het Engels.

 

IB mission statement

The International Baccalaureate aims to develop inquiring, knowledgeable and caring young people who help to create a better and more peaceful world through intercultural understanding and respect.

To this end the organization works with schools, governments and international organizations to develop challenging programmes of international education and rigorous assessment.

These programmes encourage students across the world to become active, compassionate and lifelong learners who understand that other people, with their differences, can also be right.

 

IB learner profile

The aim of all IB programmes is to develop internationally minded people who, recognizing their common humanity and shared guardianship of the planet, help to create a better and more peaceful world.

IB learners strive to be:

  • Inquirers

    They develop their natural curiosity. They acquire the skills necessary to conduct inquiry and research and show independence in learning. They actively enjoy learning and this love of learning will be sustained throughout their lives.

  • Knowledgeable

    They explore concepts, ideas and issues that have local and global significance. In so doing, they acquire in-depth knowledge and develop understanding across a broad and balanced range of disciplines.

  • Thinkers

    They exercise initiative in applying thinking skills critically and creatively to recognize and approach complex problems, and make reasoned, ethical decisions.

  • Communicators

    They understand and express ideas and information confidently and creatively in more than one language and in a variety of modes of communication. They work effectively and willingly in collaboration with others.

  • Principled

    They act with integrity and honesty, with a strong sense of fairness, justice and respect for the dignity of the individual, groups and communities. They take responsibility for their own actions and the consequences that accompany them.

  • Open-minded

    They understand and appreciate their own cultures and personal histories, and are open to the perspectives, values and traditions of other individuals and communities. They are accustomed to seeking and evaluating a range of points of view, and are willing to grow from the experience.

  • Caring

    They show empathy, compassion and respect towards the needs and feelings of others. They have a personal commitment to service, and act to make a positive difference to the lives of others and to the environment.

  • Risk-takers

    They approach unfamiliar situations and uncertainty with courage and forethought, and have the independence of spirit to explore new roles, ideas and strategies. They are brave and articulate in defending their beliefs.

  • Balanced

    They understand the importance of intellectual, physical and emotional balance to achieve personal well-being for themselves and others.

  • Reflective

    They give thoughtful consideration to their own learning and experience. They are able to assess and understand their strengths and limitations in order to support their learning and personal development.

 


 

De IBC-klas, voor ambitieuze 4-havoleerlingen

Wil jij een hbo-opleiding in een economische richting gaan volgen? Dan is de International Businessclass de moeite van het overwegen waard. Als je hiervoor kiest, krijg je les in het Engels, ga je op pad tijdens ‘businessdag’ en geef je soms presentaties in het Engels. Ook doe je een internationaal erkend examen. Het certificaat dat je na afloop krijgt, biedt een mooie opstap voor je toekomst.

 

 

Bedrijfsbezoeken

Als IBC-leerling ga je veel op pad. Elke donderdag is het ‘businessdag’. Wanneer een bezoek aan een bedrijf of instelling gepland staat, dan weet de hele school dat. Zowel de docenten als de leerlingen verschijnen dan in nette, zakelijke kleren. 

Elk jaar worden er andere bedrijven bezocht. In het eerste jaar bezocht de IBC-klas o.a.: Forbo, Tata, ING, Microsoft, ASML, World Trade Centre, projectbureau Zuidas, Mokesa, Jacob Hooy, Dilvis, De Boer Structures, AGU, Ahold, Albert Heijn-vestigingen, gemeente Deurne. Voetbalclub Deurne, KvK, InHolland en het ministerie van Onderwijs. In het tweede jaar hebben de bedrijven Eriks en GP Groot zich aangesloten.

Alle bedrijfsbezoeken worden gekoppeld aan de lesstof in het Cambridge International Businessboek. Vaak maakt een kort onderzoek met een presentatie deel uit van een bedrijfsbezoek. 

 

 

Examen

Samen met de andere leerlingen die IBC kiezen werk je toe naar een internationaal erkend Business Studies examen van de Universiteit van Cambridge. Dit examen leg je schriftelijk en in het Engels af. Alle leerlingen doen in principe het examen Business van het IGCSE (International General Certificate of Secondary Education). Het JPT is echter de enige school in Nederland die jou de mogelijkheid biedt dit business certificaat ook te halen op AS-level niveau (University of Cambridge international examinations, General Certificate of Education, Advanced Subsidiary Level). Zowel het IGCSE-examen als het AS-level examen valt in 5-havo rond de herfstvakantie.

 

 

Ingangseisen

De IBC mikt op ambitieuze leerlingen. Vanwege de moeilijkheidsgraad is het belangrijk dat je goed bent in economie én dat je niet bang bent om zowel mondeling als schriftelijk in het Engels te communiceren. De ingangseisen zijn: minstens een 7 voor zowel economie als Engels in 3-havo of 4-mavo. Aan het meedoen met de IBC-klas zijn kosten verbonden. Een examen kost circa 120 euro. De reiskosten naar de vele bedrijfsbezoeken worden niet vergoed.  De meeste reizen vinden in 4-havo plaats.

Er is elk jaar ruimte om te starten met één klas van maximaal 30 leerlingen.

Deze pagina zou eigenlijk geschreven moeten worden in het Engels, want de leerlingen die voor de International Businessclass (IBC) kiezen, krijgen les in het Engels. De 4-havoleerlingen werken toe naar het internationaal erkende Business Studies examen van de Universiteit van Cambridge. Dit examen moeten de leerlingen (schriftelijk) in het Engels afleggen. Alle leerlingen doen in principe het examen Business van het IGCSE (international general certificate of secondary education). Daarnaast is het Jac P Thijsse College de enige school in Nederland die havoleerlingen de kans biedt om dit business certificaat ook te halen op AS-level niveau. (University of Cambridge international examinations, General Certificate of Education, Advanced Subsidiary Level.) Het certificaat is natuurlijk een mooie opstap voor een hbo-opleiding in een economische richting.

Bedrijfsbezoek

De IBC-leerlingen gaan veel op pad. Elke donderdag is het ‘businessdag’. Wanneer een bezoek aan een bedrijf of instelling gepland staat, dan weet de hele school dat. Zowel de docenten als de leerlingen verschijnen dan in nette, zakelijke kleren. Op school ziet de IBC-klas er dan opvallend uit. Op bezoek bij een bedrijf valt de klas juist weer minder op. De personeelsleden van de diverse bedrijven zijn ook altijd netjes gekleed.

De lijst met te bezoeken bedrijven verandert elk jaar. In het eerste jaar heeft de IBC-klas ondermeer een bezoek gebracht aan: Forbo, Tata, ING, Microsoft, ASML, World Trade Centre, projectbureau Zuidas, Mokesa, Jacob Hooy, Dilvis, De Boer Structures, AGU, Ahold, Albert Heijn-vestigingen, gemeente Deurne. Voetbalclub Deurne, KvK, InHolland en het ministerie van Onderwijs.

 

In het tweede jaar hebben de bedrijven Eriks en GP Groot zich aangesloten.

 

 

De bezoeken aan de diverse bedrijven en instellingen worden altijd gekoppeld aan de lesstof in het Cambridge international business boek. De presentaties zijn meestal in het Engels.  Vaak maakt een kort onderzoek met een korte presentatie (in het Engels) deel uit van een bedrijfsbezoek.

 

Zowel het IGCSE examen als het AS-level examen valt in 5-havo rond de herfstvakantie.

Aan het meedoen met de IBC-klas zijn kosten verbonden. Een examen kost circa 120 euro. De reiskosten naar de vele bedrijfsbezoeken worden niet vergoed.  De meeste reizen vinden in 4-havo plaats.

Er is elk jaar ruimte om te starten met één klas van maximaal 30 leerlingen.

 


 

Waar staat het Jac.P. Thijsse College voor? Wat vinden we belangrijk?

Binnenkort bevindt zich hier het nieuwe schoolplan.

 


 

Extra activiteiten

Feesten horen erbij op het Jac. P.Thijsse College. De feestcommissie van het JPT organiseert elk jaar een aantal gezellige schoolfeesten. Voor klas 1 en 2 zijn er themafeesten in de aula van de school, van 19.00 tot 21.30 uur. Zit je in klas 3 of hoger? Dan mag je erop los feesten in Studio A9 in Uitgeest waar je vanaf 20.30 uur welkom bent. Op al onze feesten schenken we uiteraard geen alcohol.

 

 

 

Vrijdagmiddagactiviteiten

Op het Jac. P. Thijsse college kennen wij een aanbod aan vrijdagmiddagactiviteiten voor de eerste en tweede klassen. De activiteiten worden deels kosteloos aangeboden, omdat de Ouderraad hiervoor gelden ter beschikking stelt.

De activiteiten worden door zowel leerlingen als docenten opgezet en een aantal ervan wordt zelfs verzorgd door professionele krachten. Deelname is niet verplicht, maar in het kader van een brede algemene ontwikkeling is het voor de leerlingen van belang dat ze er actief aan deelnemen.

De vrijdagmiddagactiviteiten vinden plaats vanaf de herfstvakantie tot aan de meivakantie. De leerlingen kunnen kiezen uit verschillende activiteiten die in verschillende perioden worden aangeboden.

Voor de herfstvakantie krijgen de leerlingen het vrijdagmiddag activiteitenboekje dat voor dat jaar geldig is. In dit boekje staan de activiteiten beschreven en de periode waarin ze gegeven worden. Inschrijving is alleen op school mogelijk tijdens de periode die in het vrijdagmiddag activiteitenboekje wordt aangegeven.

Voor vragen over de vrijdagmiddagactiviteiten of goede ideeën voor een nieuwe vrijdagmiddagactiviteit kan contact worden opgenomen met mw. M. Willeboordse (MWl@jpthijsse.nl) of mw. M. Spijker (MSp@jpthijsse.nl).